Jest to mój plan rozwoju który napisałem we wrześniu 2005 roku. Jest on potrzebny nauczycielowi który stara się o awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego.
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY BARTŁOMIEJA ANTCZAKA UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
POCZĄTEK STAŻU: 01.09.2005r. ZAKOŃCZENIE STAŻU: 31.05.2006r.
POSIADANE KWALIFIKACJE: WYŻSZE STUDIA ZAWODOWE NA KIERUNKU WYCHOWANIE TECHNICZNE, SPECJALNOŚĆ: TECHNIKA Z INFORMATYKĄ NA AKADEMII IM. JANA DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE
I. SFERA ORGANIZACYJNA
Zadania
|
Formy realizacji
|
terminy
|
Uwagi sposób dokumento wania
|
1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego nauczycieli
|
analiza aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli , śledzenie informacji w internecie i prasie poświęconej oświacie
|
Wrzesień 2005
|
napisanie niniejszego planu rozwoju, rozpoczęcie stażu z początkiem pracy w szkole
|
2. Poznanie przepisów dotyczących szkolnictwa w Polsce (Dziennik Ustaw MEN, przepisy BHP, Karta Nauczyciela
|
Analiza tych dokumentów, umówienie ich treści z opiekunem stażu
|
Wrzesień 2005
|
Sprawozdanie ze spotkania z opiekunem stażu, notatki zanalizy dokumentów
|
3. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
|
Rozmowa; opracowanie harmonogramu spotkań(częstotliwość , terminy, uwzględnienie zajęć prowadzonych i obserwowanych, ustalenie tematyki zajęć); zawarcie kontraktu stażysty z opiekunem stażu
|
Wrzesień 2005
|
Przejrzyste zasady współpracy wzajemnej obserwacji zajęć, kontrakt
|
4. Opracowanie planu rozwoju zawodowego
|
Opracowanie projektu planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go w celu zatwierdzenia dyrektorowi Zespołu Szkół w Przystajni
|
Wrzesień 2005
|
Plan rozwoju zawodowego
|
5. Zapoznanie się z zasadami funkcjo-nowania szkoły i organizacji zadań szkoły oraz obowiązującą dokumentacją
|
Prowadzenie dzienników lekcyjnych i konspektów oraz zapoznanie się z :
-statutem szkoły
-programem dydaktyczno-wychowawczym -wewnątrzszkolnym systemem oceniania
|
Wrzesień 2005 i okres stażu
|
Zapisy w dziennikach, konspekty, sporządzone notatki własne
|
6. Uczestnictwo w działaniach wewnątrzszkolnych
|
Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, współpraca z innymi nauczycielami, wychowawcami moich uczniów, ich rodzicami
|
Okres stażu
|
Zaświadczenia, obecność na zebraniach i radach pedagogicznych
|
7. Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły
|
Planowanie i organizacja, lub udział w organizowanych wydarzeniach w życiu szkoły, współpraca w realizacji planu rozwoju szkoły
|
Okres stażu
|
Dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach
|
8. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego
|
Gromadzenie i opis dokumentów , działań, programów, scenariuszy, wydarzeń, itp.
Analiza własnych działań i ocena skuteczności
|
Okres stażu
|
Indywidualna teczka stażysty z nagromadzonymi materiałami
|
9. Przygotowanie projektu sprawozdania
|
Opis realizacji niniejszego planu rozwoju
|
Maj 2006
|
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju
|
II. SFERA DYDAKTYCZNA
1. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna
|
Opracowanie konspektów zajęć oraz środków dydaktycznych wykorzystanych w trakcie zajęć; przeprowadzenie zajęć i ich konsultacja z opikunem
|
1 raz w miesiącu
|
Konspekty i scenariusze zajęć
|
2. Obserwacja zajęć u opiekuna stażu i innych nauczycieli
|
Hospitacja zajęć wg wcześniej ustalonych terminów, omówienie jej wyników
|
2 razy w miesiącu
|
Wnioski z hospitacji
|
3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
|
Aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły (konferencje, szkolenia)
|
Okres stażu
|
Wymiana doświadczeń, zaświadczenia o udziale w warsztacie, szkoleniu, itp.
|
4. Dokumentacja własnych działań pedagogicznych
|
Gromadzenie dokumentacji, jej analiza i korzystanie z wniosków
|
Okres stażu
|
Scenariusze zajęć, programy, ankiety, testy
|
5. Wykorzystanie technologii komputerowej
|
Wykorzystanie komputera w przygotowaniu narzędzi pracy, materiałów dla uczniów
|
Okres stażu
|
Karty pracy, narzędzia badawcze
|
III. SFERA OSOBISTA
1. Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzszkolnym, pozaszkolnym i samokształceniu oraz zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych
|
Udział w Szkoleniowych Radach Pedagogicznych; Udział w szkoleniach, kursach organizowanych przez ośrodki doradztwa zawodowego; Podjęcie studiów magisterskich
|
Wg planu pracy Rady Pedagogicznej; okres stażu
|
Zaświadczenia o ukończoniu kursu, szkolenia, podjętych studiach. Notatki.
|
2. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
|
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu, wyciąganie z nich wniosków i dzielenie się opiniami. Publikacja planu rozwoju i pozostałych dokonań pedagogicznych w internecie oraz udostępnianie innym nauczycielom
|
Okres stażu
|
Wnioski z hospitacji – arkusz obserwacji; portale internetowe; niniejszy plan rozwoju dostępny dla innych nauczycieli w szkolnej dokumentacji
|
3. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych
|
Współpraca z nauczycielami , dzielenie się doświadczeniami, analiza i samoocena
|
Okres stażu
|
Kontakty interpersonalne min. z uczniami i gronem pedagogicznym
|
4. Poszerzenie swojej wiedzy za pośrednictwem literatury pedagogicznej
|
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej
|
Okraes stażu
|
Bibliografia. Pisemna prezentacja przeczytanej lektury w postaci notatki własnej.
|
IV. SFERA OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZA
1. Zapoznanie się z planem wychowawczo-dydaktycznym szkoły
|
Analiza planu wychowawczo-dydaktycznego
|
Październik 2005
|
|
2. Motywacja ucznia do nauki i rozwoju
|
Rozmowy, metody pracy, wsparcie duchowe dla uczniów
|
Okres stażu
|
Konspekty
|
3. Zdobywanie wiedzy w zakresie potrzeb opiekuńczo -wychowawczych ucznia
|
Studiowanie literatury psychologicznej i pedagogicznej
|
Okres stażu
|
Wyniki we współpracy z uczniem
|
4. Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mającym trudności w nauce
|
Badanie i diagnozowanie sytuacji każdego ucznia wykazującego dysfunkcje lub trudności w nauce, rozmowy z uczniem, współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz rodzicami, udzielanie pomocy i otoczenie szczególną opieką i uwagą uczniów tego wymagających
|
Okres stażu
|
Wyniki w nauce uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
|
5. Nawiązywanie kontaktów i wspólpracy z rodzicami
|
Kontakty indywidualne, wywiady
|
Okres stażu
|
Notatki
|
|